هل يمكنك أن تشارك معنا قصة ذات مغزى حدثت معك

3 إجابات
profile/صفاء-بنعلي
صفاء بنعلي
ربة بيت
.
٢٢ فبراير ٢٠٢٠
قبل ٥ سنوات
الحياة كلها امل  🧕💌💌  فقدة الامل في دراستي بسبب  استاد قال لي هل يمكنك أن تتزوجي بي  انصدمت من كلامه وقلة له لا لايست لدية أية فكرة   عن ازواج . وبعدها في الامتحان  إتهامني باناني اغشش في الامتحان  فبدىءة ابكي لكن لم يصدقني أحد وعند مغادرتي من القسم دربة الاستاذ   بيدي لوجهيه فقالا لي سأكون  أن سببكي في خروجيكي من المدرسة  فقلت له أن مند  مدة كنت افكر ترك المدرسة لا تتعدب في ذالك  ...وبعدها  خرجت وجلاسة في البيت ( النوم الاكل أشغال البيت )🧕لا كن لم ا تستسلم بدءة  بقراءة القرآن وتباع صلاة  والحمد الله تزوجت والحمد الله  قدر الله خير ما شاءفعل  الان اعيش بسعادة لا توصف 
ام بنسبة الاستاد فقد تعرض لحادثة سير لم يعد يمشي علي رجليه  ... فذهبة الى زيارة امي وابي وبعدها في الطريقي رأيته يجلس علي كرسي المتحرك وقلت لي زوجي ارجوك هل يمكنك أن تقف هنا  وذهبة عنده فنصدمة بي رؤيتي قلت له إن الله يهمل ولا يمهل .. فبدء يبكي قال لي ارجوكي سامحيني لقد ضلامتكي فقلة له أن اسامحك وبدء يبكي فذهبت والحمد الله  لم أفقد الأمل في حياتي💌🧕♥️♥️♥️💖👍👍 

profile/إبراهيم-عوني-رمضان
إبراهيم عوني رمضان
دعم فني و منشئ محتوى
.
٢٢ فبراير ٢٠٢٠
قبل ٥ سنوات
انا مكنتش ملتزم  ومهتم بنفسي وبس ومليش علاقة باللي حوليا يعنى بعاملهم حلو اه بس مبسعاش اني افرحهم المهم انا افرح،،،، 
أمي تعبت وانا كنت بحبها جدا لكن بردة مشغول بنفسي عنها ومكنتش بصلي بس صلاة الجمعة وخلاص 
بأخر أيام أمي قبل وفاتها باسبوع كان عندها جلسة علاج كيماوي كانت مريضة سرطان رحمها الله وكنت  انا عندي 19 سنة وهقعد مع  اصحابي نلعب 
طلبت مني اني اروح معاها المستشفي فكان رايح معاها ابن خالتي قولتها هوا ابن خاتلي جاي معاكي فانا مليش لازمة بقي اجي سكتت
ونزلت هيا للجلسة وانا نزلت لأصحابي 
أنا بكتب وانا بعيط والله ربنا يسامحني 
المهم رجعت وانا معرفش اصلا يعني ايه كيماوي أتاري ياحبيبتي آلم ميتحملهوش جبل نزل اسندها قالتلي بقي يا ابراهيم اطلب منك تيجي معايا وتونسني ومتجيش وزعلت فزعلت انا جدا واتاسفت وقولتها معرفش والله بس كنت تعبان 
بعدها باسبوعين دخلت امي بغيبوبة  واتصلوا بيا تعال ماما تعبانه شوية روحت مكنتش بتتحرك قعدت جنبها اربع ايام شريط حياتي بيمر قدامي ولا قادر اعمل حاجة
وكلمتها بقي يابراهيم بقي احتاجك جنبي تونسني ومتجيش كربااااااااج عمال يجلدني 
ماتت أمي :(
رحمها الله قدامي 
انسحب من المشهد منهار واتوضأت ودخلت غرفة قفلت علي نفسي وبصلي وانا منهار انا مش فاكر من قد ايه مصلتش كدا 
وقعدت ادعي بعد ساعة بابا اكتشف اني مختفي قعد يدور عليا ملاقنيش بيفتح الاوضة دي لقاني ساجد 
يالله 
هوا كان نفسة يشوفي ملتزم 
وسط عياطة علي امي سمعته بيقول ربنا يهديك يابني  الحمد لله 
مش قادر اكمل والله 
قعدت ساعتين اصلي وادعي لحد ما اذن الفجر دخلت المسجد راسي مكسورة وقلبي مكسور ونفسيتي زفت 

موطي راسي  وبرفعها ادعي لقيت الآية دي 
بسم الله الرحمن الرحيم 
 (( واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ثم توفي كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون ))

كانت زلزال قوي جدا هزتني 


من بعدها الحمد لله حياتي اتغيرك مليار بالمية بقت حياتي للناس وللي حوليا ونسيت نفسي 
بس أمي توفت رحمها الله 

المغزى من القصة هوا ليه احنا بنستنى ونتأخر لحد ما حجات غالية بتروح مننا عشان نفوق؟؟؟؟؟ 
أدعولها بالله عليكم :( وادعولي ربنا يخفف وجعي 

profile/صهيب-احمد-طمليه
صهيب احمد طمليه
دكتور تغذية
.
٢٢ فبراير ٢٠٢٠
قبل ٥ سنوات
بصراحة مش رح احكي قصة انا لانو بديش حدا بعرفو يشوف اسمي و يعرفها بس رح احكيلك العبرة منها دائما ما تخلي حدا يكون اولوية اكثر منك دايما انتا رقم رقم واحد في حياتك و ما تسمح لحدا يدخل و كمان بس اختم في عيلتك همه فعلا لللي رح تلاقيهم جنبك حتى لو عندك صحاب كثييير قراب رح يجي يومو يبعدو و يروحو عنك بس اهلك بعمرهم ما رح يتركوك او يبعدو عنك حتى لو بعدو بصلو اهلك و بصل في صلة و بدعموك دايما